Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Söndag 30 Juli 2023 - Trondheim

Bland fjordar och fjäll.

Någon tid till att lite närmare utforska Bergen blev det aldrig. Förmiddagen gick åt till att transportera bagage till garaget där jag parkerat motorcykel och sedan återvända för att checka ut i tid. Incheckningen på båten var en komplicerad affär där jag först fick checka in mitt bagage och sedan ställa motorcykeln i fordonskö och sedan återkomma någon timme senare för att checka in mig själv.

Sedan kunde man gå upp i Hurtigrutens lounge och där bli bjuden på kaffe, vienerbröd och annat smått och gott. Efter fyra kunde vi sedan gå ombord och leta oss runt på skeppet. Hytten var inte riktigt klar då, men någon halvtimme senare kunde jag ställa in mitt bagage och installera mig. Det är ju tvåbäddshytt jag har och i den information jag fått står det att jag kan få dela den med någon, men nu ett par dagar senare så har jag sluppit sällskap i hytten. Lika bra det, då jag tillhör snarkarskaran.

Vid sextiden var det sedan dags att köra ombord fordonen och det hampade sig så att jag blev först att köra ombord. Efter att ha fått min plats ombord så var det bara att lämna bågen, personalen spänner fast.

Mat tre gånger om dagen. Frukost mellan 7-9, lunch 12-14 och min middagstid är klockan 20. Första kvällen var det dock fri sittning när som helst och jag fick i mig en jättegod middag på kvällskvisten. En öl lite senare på kvällen slank också i. Lite dyrare än hemma förstås, men ändå inte så dyrt som jag befarat. En dryg hundring för en 33:a.

Lördag morgon kom vi fram till Ålesund och sedan var det dags att segla in i Geirangerfjorden. Enormt vackert och det är otroligt att man kunde bo så avskilt som man faktiskt gjorde för inte så länge sedan. Såg ett flertal små stugor högt uppe på fjällbranterna där folk har levt. Många vattenfall också varav de sju systrarna kanske är de mest kända, även om de inte just nu på sommaren är de mest spektakulära. Längst in i fjorden ligger samhället Geiranger och de passagerare som skulle av och på där fraktades med mindre båtar då fartyget inte kunde lägga till i hamn.

När vi sedan vände och for mot upploppet från fjorden så återvände vi till Ålesund framåt kvällningen igen. Där stannade vi lite längre så man fick en timme på sig att gå ut och upptäcka staden. Hinner naturligtvis inte så mycket på den stunden så det blev mest lite foton runt hamnområdet. Staden var tidigare helt byggt av trähus, men då den brann ned 1905 så fick man mycket hjälp att bygga upp den igen. Både inhemsk, men även mycket hjälp från Tyskland och då blev den uppbygd i tåligare material och i jugendstil. Riktigt vackert om man gillar jugend.

Idag har vi tagit oss upp till Trondheim och där fick vi tre timmar på oss att vandra runt. Tog mig upp till Nidarosdomen och kollade in den katedralen. Det hampade sig så att en gudstjänst började då så jag gick aldrig in för att fotografera där. Alldeles i närheten av Nidaros så finns "Gamle Bybro" som var en tidig bro över Nidelva.

NU har vi sedan ett antal timmar lämnat Trondheim och stävar vidare på vår kurs norrut, då och då avbrutet av en tur in i en fjord.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan