Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Fredag 16 April 2010 - Spanien
Resealbum: Barcelona

Barcelona september 2008

September i Barcelona
Planet är några timmar försenat. Väntar och väntar. Det hinner bli såväl kaffedrink, reashopping som korsordslösning.
Ombordsstigning. Piloten upplyser oss vänligen om, att planet är utbytt p.gr.av tekniska problem med det ordinarie planet. Med ”Madridolyckan” i färskt minne känner vi oss tacksamma över planbytet.
Denna Barcelonavistelse inleder vi några dagar i hyrd lägenhet tillsammans med fyra medhavda vänner från Stockholm. Det är mycket vi vill dela med oss av ”vårt” Barcelona, och ett programförslag är framlagt efter ”intervju” med samtliga om deras lustar och önskemål.
Starten sker i ”Champagnerian” (vår lust och önskan), som dock kommer att kosta en av de manliga vännerna 150 euros! Man ska aldrig ha kontanter direkt i fickan – i varje fall inte i trängsel!!
Morgon- och kvällsdoppen i Medelhavets 24-gradiga vågor lägger sig som en salt hinna över huden, och det blir kö till duschen.
Tre gemensamma kvällar – tre gemensamma restaurangmiddagar är bokade, en spansk, en indisk och en katalansk. Matsmaken är det enda jag varit orolig för – men det visar sig bli en fullträff varenda kväll. Vi provar lamm, piggvar och kalvfilet samt de drycker, som där tillhör, Cava, spanskt rött och Absinth.
Spanska specialiteter s.s. ”Pinxchos”, små snedskurna bagetteskivor med utsökta pålägg till lunch och ”Xoccolata Chorros”. friterade sockerkringlor doppade i chokladsås till mellanmål. Att man bara orkar!
Förutom förtäring står konst, kultur och promenader på programmet.
- ”Museo Picasso”, I tre imponerande medeltida palats ligger Picassomuséet med vackra salar, som representerar olika faser i konstnärens liv. Muséet äger ca 3000 av Picassos verk, varav 500 visas.
- ”La Pedrera”, eller ”Casa Milà” som det egentligen heter, är en av den berömda arkitekten Gaudi´s mest imponerande skapelser. Ett stort bostadshus med utsirade järnsmidesbalkonger och inredd herrskapsvåning. Utsikten över hela Barcelona från hustaket är magnifik.
- ”Hospital Sant Pau”, Ett sjukhus byggt i flera etapper med början 1905, är ännu i bruk. Fantastisk arkitektur, ritad av Domènech. Åtta paviljonger och mellanliggande trädgårdar. Filosofin bakom är, att helheten – det vackra runt i kring påskyndar tillfrisknandet för patienterna. Mitt i en storstad – en underbart lugn oas.
- Palau de la Musica Catalana”, det magnifika konserthuset som byggdes 1905 – 08 och även detta ritat av Domènech. Mosaikpelare, tegelgolv, musikträdgård. Konsertsalen är lika hög som bred med naturligt ljus, organiska former, målat takfönster i glas och en fantastisk akustik.
Promenaderna på ”Ramblan” och i ”Barré Gotic” (gamla sta´n) ger i varje fall mig skoskav under höger stortå. Men vad gör det i glada vänners sällskap.
Våra gemensamma dagar är till ända. De far hem – vi stannar kvar.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
43 veckor sedan
Meditationsvandring
44 veckor sedan
Min sommarsäng
44 veckor sedan
Kyrkbröllop
44 veckor sedan
Skur efter skur........
44 veckor sedan