![]() | Nikonian säger: Otroligt bra skrivet du! Och nu fick jag gåshud igen. Går inte att undvika när man talar om en sådan här plats. Jag vill verkligen verkligen åka dit, det står högt upp på min lista. Det är inte många platser i världen som kan skaka en i grund och botten som Auschwitz skulle jag tro. Jag minns fortf för några år sen när jag fick nycklarna ner till farmors källare, jag var på jakt efter farfars gamla kameror om jag minns rätt. Jag hittade aldrig kamerorna men däremot hittade jag en resväska, och i den låg det någon tandborste, en mössa och ett par vantar, och lite annat småpack, och sen var väskan full av tidningar, massvis med tidningar! Allt från rubriker med "Kriget har kommit!" till "FRED!". Jag satt flera timmar där nere och läste tidningarna, otroligt intressant men ack så hjärtskärande. Som du säger, jag hoppas och ber verkligen att världen aldrig ska glömma, och jag minns diskussionerna för några år sen om lärarna som lärde ut i skolorna att förintelsen aldrig ägt rum, att det är ett av judarnas påhitt. Så arg tror jag inte jag vart någonsin, hur kan man stå och säga något sånt? Ännu ett bevis på att människorna är världens hemskaste varelser! Visste du om att människan är det ENDA djuren som med flit dödar andra i sin art? Ett annat slags djur skulle aldrig döda en av samma art med flit, de må skada och jaga bort men aldrig ha ihjäl varandra. Människor är grymma, och ibland så måste jag erkänna att jag skäms över min ras. Nu blev det lite långt här, det blir så när jag blir för insatt, haha! Kram Agnes
|
![]() | Klockis säger: En mycket bra berättelse! Jag var med dig hela tiden,då jag har gjort samma resa.Många skulle behöva göra se dessa platser och höra historien på plats.
|
![]() | Marika säger: Som sagt, jag önskar alla 9:or kunde få göra en klassresa hit. tack för att du berättade om din resa.
|
![]() | Aniuta säger: Det blev verkligen intressant resa och du beskriver så bra alla platser, men du som många andra glömmer att påpeka att i alla de läger var inte bara judar som mördades. Under andra världskriger misste livet tex 10 miljoner Ryssar och 6 milj. Polacker (procentuell mest utsatt nation) och många av de gasades ihläll. Visst var judarna överrepresenterade i läger och dödade bara för att de var judar men
t ex romerna var också utsatta för samma sak. Det är alltid lätt att glömma de som inte skriker högt. Och till slut det förvånar mig att en nation som fick lida så mycket utsätter andra för samma lidande och dessutom inga stora makter protesterar mot grymheten.
|
![]() | Crista säger: Det blev en riktigt intressant resa....blandat med både trevliga och ruskiga upplevelser, men väldigt nyttiga. Det får inte glömmas bort. Har funderingar på att åka tillbaka dit igen, ev till sommaren......det var ju en del år sedan nu.
|
![]() | Mjorumm säger: Skrämmande att det finns de som förnekar att detta har hänt att förstå detta är omöjligt.Du är klok för dina unga år heder till dig
Detta ska inte glömmas och ett hopp att det aldrig får ske igen
|
![]() | Jimhan säger: Mycket välskriven och gripande reseskildring. Jag håller med; det är först när man varit där och sett med egna ögon som man kan börja inse omfattningen av det ofattbara som hände. Att människan kan vara så grym...
Är rätt säker på att vi också var på restaurang Ariel i Krakow. Jättegod mat och visst var det bra drag i klezmermusiken!
|
![]() | Gullsing säger: Du är verkligen en mycket klok människa din unga ålder till trots. Alla, säger alla, borde göra en sådan resa. Jag har inte gjort den, men jag är i den åldern, att jag har både hört och läst om alla grymheter som gjordes under kriget mot judarna. Det har jag fått i mig under årens lopp.
Tyvärr är det ju så, att numera blir det fler och fler, som förnekar förintelsen och att den inte har ägt rum. Med sådana besök, kan ni unga bevisa för dem, att de har helt fel. Dessutom kan man vända på saken. Varför i hela fridens namn gör judarna liknande saker mot de, som bor i Ghasaremsan. Visst få de ge tillbaka, för Hamasrörelsens otäckheter. Men man går alldeles för långt. Glöm aldrig oförrätterna, som gjordes under andra världskriget och alla andra krig. Gilla
|