Stöd Ukraina

Travellovers blogg

Måndag 2 Februari 2009 - Sverige
Resealbum: Auschwitz

Auschwitz - en omskakande plats.

Resan till Polen var min första utlandsresa utan familj, den gick förvånansvärt bra faktiskt! Under min vecka i Polen fick jag sett många minnesmärken över andra världskrigets offer. Vi besökte ett antal koncentrations/arbets/utrotnings läger: Chelmno, Treblinka, Auschwitz & Birkenau.
Första dagen anlände vi till hamnstaden Swinoujscie efter att ha åkt Unity Line färjan över Östersjön under natten. På morgonen var man väldigt trött, framåt dagen stannade vi till i det lilla lägret Chelmno där dem började med att gasa ihjäl judarna, här kördes judarna i små bussar fram och tillbaka tills dem långsamt dog. Efter besöket i Chelmno åkte vi vidare mot Polens huvudstad Warszawa där vi spenderade en natt.
I Warszawa tog vi en promenad i Gamla Staden första kvällen, det var väldigt vackert och jag blev verkligen positivt överraskad av Warszawa, det var mycket vackrare än jag trodde! Nästa dag var det en aning seriösare planering, på morgonen började vi med att besöka det gamla ghettot i Warszawa där nästan en halv miljon judar hade bott under andra världskriget. Det enda som fanns kvar av den tiden var en bit av ghettomuren, resten var borta. Sedan traskade vi förbi Umschlagplatz där judarna hade väntat på att få gå på tåget till utrotningslägret Treblinka. Vi såg även ett monument kallat Ghettohjältarnas monument som restes för att hedra de många judarna från Warszawa som miste sitt liv under krigstiden. Under hela promenaden följde vi i Janus Korszcaks spår. Janus Korszcak var en man som bodde i ghettot under kriget, han tog hand om ca 200 judiska barn och startade ett barnhem. Men dem klarade sig inte och allihopa fick gå från ghettot till Umschlagplatz för att transporteras till Treblinka. Vi följde då i hans och barnens fotspår under vår promenad i Warszawa. Senare under dagen besökte vi Treblinka, besöket där var gripande då vi fick sett 17.000 gravstenar, varje gravsten representerade 1 stad eller by där minst en jude från lägret kom ifrån... ni kan då tänka hur det var att stå där en kall januaridag mitt ute i skogen omgiven av 17.000 gravstenar och veta att man befann sig på en mordplats där tusentals oskyldiga människor mördats. Det var hemskt.
När studiebesöket på Treblinka var avklarat var det dags att åka vidare till Krakow. Vi anlände till Krakow rätt så sent på kvällen. Väl framme checkade vi in på Hotel Alexande 1 där vi bodde i 3 nätter.
Första dagen i Krakow kunde vi spendera hur vi ville, men jag och 3 till valde att följa med våra 2 lärare till slottet Wawel där vi gjorde en rundtur, både inne i katedralen och inne i slottet. Turen varade i ca 3 timmar, efter det begav vi oss till Gamla Staden där vi utforskade Stora Torget med bl.a. Klädeshallen, Mariakyrkan och St. Adalbertskyrkan. Vi hann med en snabb lunch på McDonalds sedan blev det en kort shoppingrunda innan vi återvände till hotellet för att förbereda sig inför restaurangbesöket på kvällen. Hela gruppen samlades i hotelllobbyn klockan halv sex och promenerade till de judiska statsdelarna Kazimierz. Där fick vi först gå en poängpromenad där vi skulle gissa vad de olika byggnaderna var för något. Efter det gick vi in till restaurang Ariel, en judisk restaurang, där en 3-rättersmiddag väntade oss. Förrätten bestod av löksoppa, till huvudrätt serverades schnitzel med pomfrit, efterrätten var en smaklig äppelkaka. Vi stannade på restaurangen i hela 3 timmar, mellan huvudrätten och efterrätten fick vi lyssna på Jascha Lieberman Trio som spelade traditionell judisk klezmer musik. Det var verkligen en upplevelse att få lyssna på de 3 männen som spelade med sådan skicklighet och inlevelse, man rycktes med i musiken.
Nästa dag var det dags att besöka resans mål, Auschwitz och Birkenau. Vi började med ett stopp på Auschwitz som var ett arbetsläger, det var inte alls så stort som jag trodde, det var några gator med olika hus som kallades för block. Block 1, block 2 osv. Vi hade med oss en guide som berättade mycket inressant om alla händelser i lägret, vi fick bl.a. se ett rum, där det låg avklippt hår bakom glas... vi fick se resväskor märkta med namn, leksaker, ihopknutna skor, kläder m.m. Varje dag fick fångarna 1 skål med soppa som oftast bara bestod av buljong och en brödbit, dem fick ett motsvarande kaloriintag på 200 kalorier per dag, vilket motsvarar 10 procent av människans behövande dagsintag. Vi fick se bilder på människor som hade gått ner 25 kg på 2-3 månader, det var hemskt.
Efter besöket i Auschwitz åkte vi vidare till Birkenau som till skillnad från Auschwitz var helt enormt. Jag trodde inte mina ögon då vi steg inanför portarna till förintelselägret Birkenau. Vi gick upp i ett torn och såg ut över hela lägret. När vi var där var det minusgrader, blåsten var hård och kall och det snöade, man fick verkligen den rätta dystra känslan för ett besök där. Som jag har sagt tidigare var det hemskt och man blev mycket emotionellt påverkad då man t.ex. gick in i de baracker som fanns kvar och fick se de hemska våningsängarna de tvingades sova i. Vi gick t.o.m. in i en gaskammare... ingen rolig syn. Vi fick även sett bilder på många av förintelsens offer, bilder från fotoalbum som hade hittats i deras resväskor.
Sammanlagt spenderade vi runt 6 timmar i Auschwitz och Birkenau. På kvällen var vi åter igen i krakow där vi åt på italiensk restaurang mitt på Stora Torget, jag beställde in Hawaii Pizza och choklad sufflé, det var väldigt gott! :-)
Nästa dag var det dags att lämna Krakow för den här gången, men först skulle vi hinna med ett besök i saltgruvan Wieliczka som låg ca 15 min utanför staden. Det började med att vi gick ner för många trappor och befann oss mer än 100 meter under marken. Där är det runt 14 grader året runt så det var inte kallt. Vi gick runt med en guide i ca 1 ½ timme och vi fick sett många salar och rum, många salar var riktigt vackra.
Efter besöket var det dags att åka tillbaka till Warszawa där vi spenderade ännu en natt på Ibis Hotel i centrum.
Den sista dagen i Polen började vi med att besöka den judiska kyrkogården i Warszawa som är den största judiska kyrkogården i hela Europa. Det var verkligen stort och man kunde hitta många gamla gravstenar, vissa ändå från början av 1800-talet. Även här blev vi påminda om Janus Korszak och de 200 barnhemsbarnen då dem hade rest en staty av honom till ära.
Resten av dagen spenderades på bussen, men framåt kvällen stannade vi till vid ett köpcentrum i utkanten av Szczecin, där fick vi 1 timme att gå runt för oss själva och vi hittade en hel del shoppingfynd faktiskt.
Klockan 23.00 var det dags att ännu en gång gå på Unity Line färjan som skulle ta oss till Ystad. Fyra timmars sömn senare ringde väckarklockan 05.00 och vi var nästan i Sverige. Klockan 06.30 åkte vi i land i Ystad efter en fantastisk resa på många sätt. Jag tror inte att jag någonsin har blivit så berörd av något ställe som jag blev av alla läger vi besökte. Resan var otroligt lärorik och jag lärde mig massa som jag inte hade någon aning om. Denna resan borde verkligen alla få göra någon gång i sitt liv, alla borde få veta hur det ser ut och vad som hände i Auschwitz och Birkenau under andra världskriget. Innan jag åkte på resan var det miljontals oskyldiga människor som hade dödats, nu efter resan, är det miljontals människor med egna tankar, känslor och planer inför framtiden som har mördats av tyska nazister utan empati inför andra människor. Resan har lärt en att tänka i andra banor och man ser mycket ur ett annat perspektiv. Under vår resa lärde vi också känna många personer som föll som offer, genom att läsa historier, se på filmer, besöka platser, det var det som gjorde resan så hemsk men ändå underbar på sitt sätt. Utan resan hade jag inte förstått allt som jag gör nu, nu förstår jag verkligen på allvar vad som hände och det är jag tacksam för. Det jag har sett kommer jag aldrig glömma, jag hoppas verkligen också att världen aldrig glömmer och aldrig låter detta hända igen. Låt världen minnas vad som påbörjades för exakt 70 år sedan... glöm aldrig.
Dela med andra:    

Kommentarer
Nikonian säger:
Otroligt bra skrivet du! Och nu fick jag gåshud igen. Går inte att undvika när man talar om en sådan här plats. Jag vill verkligen verkligen åka dit, det står högt upp på min lista. Det är inte många platser i världen som kan skaka en i grund och botten som Auschwitz skulle jag tro.

Jag minns fortf för några år sen när jag fick nycklarna ner till farmors källare, jag var på jakt efter farfars gamla kameror om jag minns rätt. Jag hittade aldrig kamerorna men däremot hittade jag en resväska, och i den låg det någon tandborste, en mössa och ett par vantar, och lite annat småpack, och sen var väskan full av tidningar, massvis med tidningar! Allt från rubriker med "Kriget har kommit!" till "FRED!". Jag satt flera timmar där nere och läste tidningarna, otroligt intressant men ack så hjärtskärande.

Som du säger, jag hoppas och ber verkligen att världen aldrig ska glömma, och jag minns diskussionerna för några år sen om lärarna som lärde ut i skolorna att förintelsen aldrig ägt rum, att det är ett av judarnas påhitt. Så arg tror jag inte jag vart någonsin, hur kan man stå och säga något sånt? Ännu ett bevis på att människorna är världens hemskaste varelser! Visste du om att människan är det ENDA djuren som med flit dödar andra i sin art? Ett annat slags djur skulle aldrig döda en av samma art med flit, de må skada och jaga bort men aldrig ha ihjäl varandra. Människor är grymma, och ibland så måste jag erkänna att jag skäms över min ras.

Nu blev det lite långt här, det blir så när jag blir för insatt, haha!
Kram Agnes
Postat 2009-02-04 12:06  Anmäl
Klockis säger:
En mycket bra berättelse! Jag var med dig hela tiden,då jag har gjort samma resa.Många skulle behöva göra se dessa platser och höra historien på plats.
Postat 2009-02-04 11:11  Anmäl
Marika säger:
Som sagt, jag önskar alla 9:or kunde få göra en klassresa hit. tack för att du berättade om din resa.
Postat 2009-02-03 11:26  Anmäl
Aniuta säger:
Det blev verkligen intressant resa och du beskriver så bra alla platser, men du som många andra glömmer att påpeka att i alla de läger var inte bara judar som mördades. Under andra världskriger misste livet tex 10 miljoner Ryssar och 6 milj. Polacker (procentuell mest utsatt nation) och många av de gasades ihläll. Visst var judarna överrepresenterade i läger och dödade bara för att de var judar men
t ex romerna var också utsatta för samma sak. Det är alltid lätt att glömma de som inte skriker högt. Och till slut det förvånar mig att en nation som fick lida så mycket utsätter andra för samma lidande och dessutom inga stora makter protesterar mot grymheten.
Postat 2009-02-03 08:38  Anmäl
Crista säger:
Det blev en riktigt intressant resa....blandat med både trevliga och ruskiga upplevelser, men väldigt nyttiga.
Det får inte glömmas bort.
Har funderingar på att åka tillbaka dit igen, ev till sommaren......det var ju en del år sedan nu.
Postat 2009-02-02 22:19  Anmäl
Mjorumm säger:
Skrämmande att det finns de som förnekar att detta har hänt att förstå detta är omöjligt.Du är klok för dina unga år heder till dig
Detta ska inte glömmas och ett hopp att det aldrig får ske igen
Postat 2009-02-02 21:59  Anmäl
Jimhan säger:
Mycket välskriven och gripande reseskildring. Jag håller med; det är först när man varit där och sett med egna ögon som man kan börja inse omfattningen av det ofattbara som hände. Att människan kan vara så grym...

Är rätt säker på att vi också var på restaurang Ariel i Krakow. Jättegod mat och visst var det bra drag i klezmermusiken!
Postat 2009-02-02 21:35  Anmäl
Gullsing säger:
Du är verkligen en mycket klok människa din unga ålder till trots. Alla, säger alla, borde göra en sådan resa. Jag har inte gjort den, men jag är i den åldern, att jag har både hört och läst om alla grymheter som gjordes under kriget mot judarna. Det har jag fått i mig under årens lopp.

Tyvärr är det ju så, att numera blir det fler och fler, som förnekar förintelsen och att den inte har ägt rum. Med sådana besök, kan ni unga bevisa för dem, att de har helt fel.

Dessutom kan man vända på saken. Varför i hela fridens namn gör judarna liknande saker mot de, som bor i Ghasaremsan. Visst få de ge tillbaka, för Hamasrörelsens otäckheter. Men man går alldeles för långt.

Glöm aldrig oförrätterna, som gjordes under andra världskriget och alla andra krig.

Gilla
Postat 2009-02-02 21:29  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Naturkatastrofer i USA
12 år sedan
Så var man hemma
13 år sedan
Det har blıvıt dags....
13 år sedan
VARMT!
13 år sedan
Quad Safari
13 år sedan