Stöd Ukraina

Annans blogg

Lördag 22 November 2008 - Enköping

Årets upplevelse

Årets julklapp är inte en GPS eller en bakmaskin utan en UPPLEVELSE.
Coolt, tänkte jag när jag läste listan i en av våra kvällstidningar.
Men när jag har suttit i bilen, eller gått mellan rader av julstjärnor på mitt jobb, har jag funderat lite över det där med att ge bort en UPPLEVELSE och vad är egentligen en upplevelse ?
En upplevelse för ens sinnen, smaken, hörseln, känseln, synen och lukten kan ju utvecklas hur mycket som helst…
Smaken kan ju vara en god middag, en vinprovning, en ask med praliner, men dessa gåvor påverkar ju också våra andra sinnen.
En cdskiva, en konsertbiljett är också en upplevelse för flera sinnen, och så där kan man hålla på i evigheter.
Att gå in på Reseguiden är ju en upplevelse i sig, kanske man känner igen sig i någons resebilder, från ett ställe där man varit och man återkallar ljuden, dofterna, synerna. Det är också en upplevelse och den är dessutom GRATIS. Att titta på sina egna bilder är en gratisupplevelse det med.
Varför inte ge bort en upplevelse till någon som verkligen behöver det, en slant till Röda korset kanske ger en människa på flykt en smakupplevelse kombinerat med de andra sinnena; i form av en tallrik mat.
En liten slant till Rädda Barnen kanske ger ett barn en upplevelse i form av en mugg mjölk.
En hundring till Läkare utan gränser kanske kan ge en krigsskadad människa en upplevelse i form av en benprotes eller en nödvändig behandling. En guldtia i en insamlingsbössa på stan i julrushen.
Listan kan göras lång, kilometerlång. Men vad jag vill säga med det här är att; visst ska man ge varandra upplevelser i julklapp, allt efter eget tycke, smak och plånbok, men tänk också på de som VERKLIGEN behöver den lilla upplevelsen.
Du behövs.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Citypeople
11 år sedan
Hal som en ål..
14 år sedan
Ingenting är heligt...
14 år sedan
Pest eller kolera
14 år sedan
Den blomstertid nu kommer...
14 år sedan