Resealbum: Från Jerusalem till Petras klippor
Visningar: 8469

Klippmoskén

Mitt på det s.k. Tempelberget - under den nuvarande Klippmoskén - är platsen för den klippa där judarna traditionellt anser att deras förfader Abraham en gång var nära att offra sin son Isak.

Men samma klippa mitt på Tempelberget sägs av muslimerna vara den plats där Muhammeds bevingade häst tog avstamp då profeten enligt legenden färdades tillbaka till Mecka efter att ha besökt Jerusalem.

Det sägs att Muhammed från Tempelberget klättrade uppför en stege genom de sju himmelska sfärerna, ända upp till Allah - som i visionen av allt att döma var densamme som hebréernas Gud.

Kalifen Abd al-Malik lät bygga moskén när araberna intagit staden. Den stod klar år 691.
Plats: Jerusalem, Israel
Bilden tagen: 21 mars 2010
Kommentarer
23 maj 2010 23:30
Vilken tur du hade att turisterna inte var där när du skulle fotografera den fina byggning
25 apr. 2010 13:04
Moskén är verkligen vacker. Påpassligt tagen bild. Gilla
Av Dodi
21 apr. 2010 12:32
Vi har en resa bokad till Israel i höst , då kan vi säkert se denna vackra mosk'en , till dess kan jag väl få ha bilden som en favorit , tack på förhand .
Av Banphe
18 apr. 2010 18:14
Har varit i Israel två gånger och det är ett spännande land!
Av Thorgu
16 apr. 2010 03:58
Kungen av Jordanien donerade guldet till kupolen. En kostbar donation. Högar med skor står utanför mosken. Man måste gå barfota därinne. Håll inte din flickvän i handen. Då kan de bli bråk. Har sett detta vid mitt besök där.
11 apr. 2010 23:40
Tack för historien! Tron kan besitta berg!