Publicerad 22 februari 2024

Vad räknas som paketresa?

En paketresa består av minst två av följande tjänster: transport, boende, hyrbil eller en turisttjänst, som en researrangör har satt samman till ett paket. En turisttjänst kan till exempel vara ett teaterbesök, en konsertbiljett, en fotbollsmatch eller utflykt och måste utgöra en väsentlig del av arrangemanget samt inte vara direkt knuten till transporten eller boendet. Enkelt förklarat är att arrangemanget ska vara marknadsfört som ett färdigt eller skräddarsytt paket. Resan ska dessutom vara såld till ett gemensamt pris eller för skilda priser som är knutna till varandra, och pågå i minst 24 timmar. Den vanligaste paketresan är en charterresa.

Om du reser på en charterresa med en av de stora charterarrangörerna så som Apollo, Ving, TUI, Airtours, Nazar, Mixx Travel eller Turkietresor kan du förvänta dig:
- Resa med charterplan, i vissa fall reguljärflyg, till ett turistresmål
- Service på plats vid ankomst
- Transfer (ofta mot tillägg i bokningsprocessen)
- Reseledare och/eller informationspärm på plats på resmålet
- Guidade utflykter mot betalning, ofta på något av de skandinaviska språken
- Telefonnummer till charterarrangörens personal på plats eller närliggande destination vid nödfall

Andra exempel på en paketresa kan vara en kryssning (gäller ej färja), boende i kombination med biljetter till ett sportevenemang eller boende i kombination med hyrbil, det vill säga en turisttjänst. Endast flygbiljetter för reguljärflyg skyddas inte, däremot omfattar lagen flygbiljetterna om de sker i samband med en hotellbokning - om och när båda delarna köps som ett sammansatt paket av en och samma researrangör. Paketreselagen gäller inte heller om du hyr en stuga, bokar en tågresa eller när du reser med färja och boende i hytt. Är du osäker på om din resa är en paketresa ska du alltid kolla upp villkoren innan du klickar på boka-knappen.
Här kan du läsa utförligare om när paketrselagen gäller och inte: Hallå konsument

Vad innebär paketreselagen?

Paketreselagen skyddar dig som åker på en paketresa genom att du bland annat får skydd mot ändringar som researrangören gör före eller under resan. Lagen är tvingande om du reser som privatperson, vilket innebär att researrangören inte får ge dig sämre villkor än de som står i lagen.

Före avresan

Innan du bokar resan ska du få all information gällande till exempel pris, transporter, boende, resplan och betalningsvillkor. Hit hör även eventuella vaccinationer och krav för pass och visum. Skulle arrangören ändra på något, som pris eller datum ska de i god tid meddela detta och då har du rätt att häva köpet eller få en ersättningsresa för samma pris, alternativt få tillbaka pengar om den nya resan inte kostar lika mycket som den gamla. Ställs resan in måste arrangören också erbjuda en ersättningsresa eller ge pengarna tillbaka. Skulle researrangören gå i konkurs gäller resegarantin och du får pengarna tillbaka. Dock gäller det bara om researrangören har ställt resegaranti hos Kammarkollgiet, men det är något de flesta som säljer paketresor har. Här kan du se vilka reseaktörer som ställt resegaranti.

Under resan

Om någon del av paketresan inte kan genomföras, som exempelvis en utflykt, så ska researrangören ersätta detta genom att antingen betala tillbaka pengar eller erbjuda en annan utflykt. En annan situation som kan uppstå under resan är att du inte blir nöjd med rummet eller hotellet.
Oavsett vad som händer är det viktigt att du tar kontakt med arrangören eller återförsäljaren så snabbt som möjligt. Arrangören ska då försöka åtgärda felet inom rimlig tid.

Efter resan

Blir något fel efter resan som innebär en högre kostnad för dig så ska researrangören stå för detta. Skadeståndet gäller dock inte om problemet ligger utanför arrangörens kontroll, vilket är något som måste påvisas.
Om du och reseföretaget inte skulle komma överens kan du göra en anmäla till ARN Allmänna reklamationsnämnden.

Behöver jag reseförsäkring och avbeställningsskydd?

Paketreselagen skyddar dig mot ändringar i resan, men däremot inte om något händer dig eller om du blir sjuk före avresan. Därför är det bra att teckna en reseförsäkring och ett avbeställningsskydd. Reseförsäkring kan ingå i din hemförsäkring, ditt betalkort eller så tecknar du en separat sådan när du bokar resan. Avbeställningsskyddet köper du också till när du bokar resan och den gäller om du eller någon närstående blir sjuk och gör så att du inte kan åka iväg som planerat. Kolla upp villkoren som gäller hos den arrangör du bokar din resa med. Det är dessutom bra att skaffa ett europeiskt sjukförsäkringskort från Försäkringskassan om du reser inom Europa. Du kan läsa mer om avbokning av resa här.

Om du upplever att paketreselagen inte följs så är det Konsumentverket du ska kontakta.

Här hittar du mer utförlig information:

- Kammarkollegiet.se
- Konsumentverket.se
- Hela paketreselagen (Riksdagen)